Rozhodli ste sa žiť zdravšie? Prvým krokom je obmedzenie bieleho rafinovaného cukru, ktorý vášmu organizmu oveľa viac škodí ako pomáha. Úplne sa zriecť všetkého sladkého je takmer nemožné, hlavne počas PMS. Preto vám ponúkame výber zdravších alternatív cukru, medzi ktorými si určite nájdete taký, ktorý vám bude vyhovovať najviac.

 

Kokosový cukor

V súčasnosti na nás z každej strany útočia výrobky z kokosu. Kokosový olej, mlieko, voda a kokosový cukor nie je žiadnou výnimkou. Vyrába sa z kokosových palmových kvetov, z ktorých nevyrastie orech. Preto nemá kokosovú chuť, chutí skôr karamelovo. Má nižší glykemický index (35) ako biely cukor (65 – 100). Obsahuje draslík, fosfor, zinok, železo, vápnik a mangán. Reguluje cholesterol, zlepšuje trávenie, nezaťažuje pankreas a je vhodný aj pre diabetikov.

Brezový cukor (Xylitol)

Získava sa z dužiny a kôry brezy. Jeho glykemický index je ešte nižší (8). Taktiež je vhodný pre diabetikov, pomáha odkysleniu a odvodneniu organizmu, zlepšuje trávenie a pravidelné vyprázdňovanie, zabezpečuje zdravé ďasná a zubnú sklovinu.

3

Hnedý trstinový cukor

Najčastejšou náhradou za biely cukor je práve cukor hnedý. Pri nákupe však treba dávať veľký pozor! V bežných obchodných reťazcoch sa často nachádza len biely cukor zafarbený karamelom alebo melasou, ktorý má rovnaké výživové hodnoty ako biely cukor. Ak je zafarbený melasou, je to ešte ten lepší prípad, pretože je bohatým zdrojom železa. Ale ten ,,pravý trstinový cukor” musí byť prírodný. Je ľahšie stráviteľný a uchovávajú sa v ňom cenné prírodné zložky.

Stévia

Rastlina stévia cukrová je menší krík, ktorého najväčšou výhodou je to, že je niekoľkonásobne sladší ako klasický cukor. Obsahuje bielkoviny, vlákninu, draslík, vápnik, železo, vitamíny a mnoho ďalších zdraviu prospešných látok. Je vhodný pre diabetikov, normalizuje krvný tlak, zaháňa chuť na sladké, urýchľuje metabolizmus, zvyšuje imunitu. Predáva sa v rôznych formách – ako klasický cukor, tablety, sušená rastlina alebo kvapky. Má však špecifickú chuť, vďaka ktorej si získala niekoľko neprajníkov.

Okrem týchto náhrad cukru existujú ešte rôzne sirupy, ktorými si môžete dosladiť kávu či koláč. Najbežnejšie sú javorový sirup, sirup z agáve, no čoraz väčšiemu úspechu sa teší datľový, kukuričný, ryžový či pšeničný sirup. Všetky tieto výrobky nájdete v obchodoch so zdravou výživou.

Foto: Pixabay