Vyčerpanie z tepla, úpal, dehydratácia alebo prehriatie ohrozuje každého z nás. Leto je v plnom prúde, ale ste naň dostatočne pripravení? Ako iste viete, najohrozenejšie skupiny sú seniori, deti, športovci a ľudia pracujúci vonku, napríklad stavbári. Tu je pár jednoduchých tipov, ako poraziť vyčerpanosť, predísť úpalu alebo dehydratácii a užiť si leto so všetkým, čo k nemu patrí.

Ako sa zdá, už v priebehu nasledujúceho týždňa zasiahnu celé Slovensko extrémne horúčavy, ktoré sa vyšplhajú až do výšky neuveriteľných 40 stupňov. Kým v minulosti sme za podobnými teplotami chodili do exotických krajín, dnes sa im krvopotne bránime priamo na našom území. Aj keď má najvyššia denná teplota dosiahnuť v pondelok 34 stupňov, utorok a stredu 36 stupňov a ku koncu týždňa dokonca 38 – 40 stupňov, viete, ako sa pred týmito pekelnými horúčavami vlastne chrániť?

Chráňte sa pred slnkom

Základom je nosiť ľahké a voľné oblečenie svetlých farieb. Natrite sa krémom s ochranným faktorom aj keď sa nechystáte k vode. Slnečné lúče totiž môžu byť zradné aj na ceste z práce alebo obchodu. Použite preto krém, ktorý poskytuje ochranu proti UVB aj UVA žiareniu. Použitím vhodného krému predídete sčervenaniu pokožky a zabránite jej predčasnému starnutiu. Krém si vyberajte podľa vášho fototypu alebo sa poraďte v lekárni.

opaľovací krém

Hydratujte

Pite častejšie menšie množstvá tekutín a vyhnite sa nápojom, ktoré obsahujú kofeín alebo alkohol, pretože môžu spôsobiť rýchlejšiu stratu tekutín a zhoršiť stav vyčerpania. V lete je vhodné vypiť viac ako osem pohárov vody denne a preto než vyjdete z domu, nezabudnite si vziať aspoň malú fľašu tejto čírej tekutiny. Nie je hanba chodiť všade s fľašou vody a priebežne popíjať. :)

Športovci by mali vypiť dva poháre vody 30 minút pred tréningom a jeden pohár každých 20 minút počas tréningu. Podľa University of Maryland, pitie vody počas cvičenia pomáha zlepšovať funkciu srdca, udržiavať funkciu obličiek a znižuje vnútornú teplotu tela. Ak chcete trénovať vonku, radšej si privstaňte a cvičte, keď nie je veľmi horúco.

pitie vody počas leta

Zabráňte prehrievaniu tela

Sprchujte sa vo vlažnej alebo studenšej vode, nie v horúcej. Ak ste v práci alebo doma, kde nemáte klimatizáciu ani ventilátor, skúste namočiť uterák do studenej vody a priložiť si ho na krk. Nechajte ho tam, pokiaľ sa nebudete cítiť lepšie. Ak ste vonku, noste klobúk alebo letnú čiapku, aby ste si chránili hlavu. Nezostávajte vonku dlhšie ako je nutné, ak nemáte možnosť, ako sa schladiť.

Veľmi dobrým pomocníkom je aj príručný rozprašovač vody, ktorým sa pri pocite horúčavy môžete okamžite schladiť. Vyrobiť si ho dokonca môžete jednoducho vy sami z flakónu spotrebovanej voňavky, en si dajte pozor, aby ste fľaštičku poriadne umyli od zvyškov parfumu. Nie je totiž vôbec príjemné streknúť si do očí chémiu, aj keď pekne vonia. :)

 

Čo robiť v prípade prehriatia alebo dehydratácie?

Ak sa vám zrýchli tlkot srdca a objavia sa príznaky, ako nevoľnosť, závrate, svalové kŕče, pocit slabosti, vracanie, alebo bolesti hlavy, je čas schovať sa do tieňa. Ak máte možnosť, vyzlečte si šaty, vyložte nohy, zapnite ventilátor a pite veľa vody, aby ste sa ochladili. Ak symptómy neustúpia, vyhľadajte lekára.

Foto: Pixabay.com