Tiež ste si spolu s vychádzajúcim slnkom a teplejším vzduchom konečne uvedomili, že leto je pomaly za dverami, no vy stále nosíte zimné kilečká? Ponúkame vám niekoľko dôležitých zásad stravovania, ktoré vás posunú k zdravému životnému štýlu, a zároveň vám pomôžu zhodiť aj nejaké kilá navyše!

 

Zásada č.1: Zabudnite na kalórie!

Stres

Neustále počítanie kalórií jedál a nápojov negativne ovplyvňuje vašu psychiku. Dávajte si pozor, sústredenie sa na počty a ovládanie všetkých tých čísel vám z jedenia spravia stresujúcu skúsenosť.

Obmedzený príjem jedla

Dovoľuje vám jesť takmer čokoľvek a obmedzuje vás len v množstve, príjem potrebných živín vám však nezabezpečí.

Pocit viny a zlyhania

Bežná situácia pri tejto „diéte” je takáto: príjmete viac kalórii, než by ste mali a s pocitom viny sa vrháte na cvičenie. Svoje telo následne trápite dovtedy, kým to množstvo kalórií nespálite a začínate odznova, čím sa uväzníte v začarovanom kruhu.

Zásada č.2: Obmedzte tuky, cukry a pozor si dávajte hlavne na tie skryté!

Mastné jedlá

Vaše telo nevie, ako s veľkým množstvom tukov naložiť, a tak miesto chudnutia nielenže priberáte, deje sa toho ešte viac. Nadbytočný tuk sa mení na pot a nežiadúce akné. Snažte sa z vášho jedálnička úplne vylúčiť biely rafinovaný cukor s prívlastkom „jed 20. storočia”, pretože neobsahuje žiadne živiny– vitamíny, minerály, enzýmy ani aminokyseliny. Nahraďte ho trstinovým, kokosovým cukrom alebo medom. Samozrejme, nezabúdajte na zdravé tuky, ktoré sú pre vás dobré.

Zásada č.3: Znížte príjem procesovaných jedál!

Procesované jedlá sú všade okolo vás, cenovo dostupné, pripravované vo veľkom, avšak ani zďaleka dostatočne výživné a zdravé. Obsahujú veľa tukov, cukrov, farbív a emulgátorov, aby sa tak skoro nepokazili, a preto sú pre vás vyslovene škodlivé. Platí jednoduchá rovnica, čím dlhšia trvanlivosť, tým škodlivejšie jedlo.

Zásada č.4: Uprednostňujte domáce jedlá a v prirodzenej forme!

Základné jednoduché potraviny, ako zemiaky, ryža, zelenina, ovocie, ryby či mäso pripravené doma sú pre vás najlepšie. Domáca strava je to pravé orechové, treba si len nájsť čas a zapojiť fantáziu. Čas strávený za kuchynskou linkou je užitočnejší než čas strávený pred televíznou obrázovkou a aj varením sa dá zabaviť. Precvičujete si pri ňom kreativitu, sústredenosť a trpezlivosť.

Zásada č.5: Jedzte viac ovocia a zeleniny!

Pridávajte do vášho jedálníčka viac samostatnej zeleniny a ovocia, ktoré kvôli správnemu tráveniu konzumujte do 16 hodiny. Uprednostňovanie rastlinných jedál pred živočíšnymi vám zaručí nielen zdravie, ale aj viac energie. Ak nie ste vyslovene „vysadené” na produkty zo záhrady, skúste z veľkého množstva druhov nájsť také, ktoré vám najviac chutí, a nakoniec zistíte, že na všetku zeleninu a ovocie sa da zvyknúť. :)

Ovocie a zeleninu môžte konzumovať akýchkoľvek tvaroch v akejkoľvek forme.

Skúste zotrvať pri zdravej výžive aj napriek občasným prehreškom kvôli energii a dobrej nálade, ktoré sprevadzajú zdravý životný štýl.

Foto: tumblr.com