Asi naozaj málokto dnes povie, že nezažíva tlak, že sa ho netýka stres v zamestnaní či rodine. Každodenne prichádzate do styku so záťažovými situáciami, ktoré preverujú vašu psychickú zdatnosť. A možno je to tiež jeden z prístupov, ktorý by vám mohol uľahčiť vnímanie stresu. Aj filozof Friedrich Nietzsche tvrdil: ,,Čo ťa nezabije, to ťa posilní.” Aby vás stres naozaj nezabil, môžete skúsiť pár trikov.

 

Nenechajte sa frustrovať

Frustrácia vyplýva zo situácií, ktoré nevieme zdolať, resp. nemáme ich pod kontrolou a stresu výrazne napomáha. Každý máme frustračnú toleranciu nastavenú individuálne, niekto znesie viac – iný menej. Dôležité je, aby sme sa poznali. Aby sme vedeli, kedy sa už približujeme k pomyselnej hranici, za ktorou sa nachádzajú samé negatívne emócie. Pokiaľ toto budeme vedieť odhadnúť, môžeme v niektorých situáciách (nedá sa to samozrejme realizovať vždy) jednoducho „vypnúť“, prestať počúvať alebo odísť. Je to úniková stratégia, ale častokrát účinná.

Pozitívna autosugescia

Pozitívne myslenie ešte nikomu neublížilo. Neznamená to, že sa z vás stane bezbrehý optimista s ružovými okuliarmi. Stačí, keď sa dopracujete k optimistovi s realistickým pohľadom na svet. K pozitívnemu nastaveniu sa však musíte preprogramovať sami. Niekedy to býva naozaj ťažké, lebo človek má tendenciu myslieť skôr na horšie ako na lepšie.

Nenechávať veci na potom

Stresorom číslo jedna je nedostatok času. Ľudia, ktorí majú tendenciu odkladať veci „na potom“, sa častokrát boja chýb, neúspechu a radšej nerobia nič. Keď však už príde čas, kedy nakopené musia začať riešiť, býva naozaj neskoro. V časovom strese navyše robia chyby, ktoré by inak neurobili.

Rozloženie záťaže

Pokiaľ dospejeme k názoru, že splnenie všetkých požiadaviek, ktoré sú na nás kladené, nedokážeme uskutočniť, resp. určite nie v jednom kroku, tak v tomto prípade je účinné sústrediť sa len na priority. Takto si môžeme z neprimeranej záťaže postupne uberať tak, aby nás nezavalila. Zvolíme si tempo plnenia úloh, ktorým sa vyhneme situácii tzv. stresového „ochrnutia“. Keď chceme naraz všetko a nedosiahneme nič.

Stres ako priateľ

Pokiaľ nie je stres dlhodobý, trvajúci týždne či mesiace, možno ho vnímať aj ako mobilizujúci a vysoko efektívny nástroj. Z krátkodobého stresu možno vyťažiť pozitíva. Poznajú to najmä študenti, keď sa majú za krátky čas naučiť množstvo učiva, pričom ako stresujúci faktor vystupuje vízia vyhodenia zo skúšky.

Foto: Pinterest | Autor: Ivi