Niet pochýb, že Paulo Coelho je jedným z najvplyvnejších a najúspešnejších autorov súčasnosti. Brazílsky spisovateľ má na svojom literárnom konte veľa kníh, jeho pero napísalo bestsellery, ako Alchymista, Nevera či Veronika sa rozhodla zomrieť. Autor má originálny a dobrý štýl písania, čomu prišlo na chuť veľa knihomoľov z celého sveta. Aká je však jeho najnovšia kniha s názvom Špiónka?

Na jeseň minulého roka uzrela svetlo sveta najnovšia kniha Paula Coelha nesúca názov Špiónka. Nie je však nálepka ako nálepka a svoje o tom vedel aj samotný Coelho, ktorý prelúskal veľa literatúry, kým skonštruoval svoj bestseller. „Profesia“ špiónky sa počas roku 1917 stala v spoločnosti neprípustnou a zatracovanou, no z Margarethy Zelle urobila svetový fenomén.

Tanečnica s vtákom na hlave

Mladá, monumentálna, mysteriózna Mata Hari, alebo celým menom Margaretha Geertruida Zelle, tak znie hlavné meno hrdinky v Špiónke. Autor si mohol vybrať ktorúkoľvek historickú postavu na vytvorenie biografie od svojej rodnej Brazílie až po vzdialené Rusko. Prečo si vybral práve ju? Tanečnicu z Holandska, ktorá vlastne ani nebola tanečnicou a napriek tomu, že bola vydatá, vykašľala sa na rodinu a utiekla do Paríža za vidinou slávy?

,,Autor si mohol vybrať ktorúkoľvek historickú postavu na vytvorenie biografie. prečo práve ju?“

Nuž, dôvody môžu byť tri. Prvým je, že Mata Hari bola na svoju dobu veľmi výstrednou postavou a zaujímali sa o ňu médiá až do jej smrti. Coelho jednoducho vzal jej spis, oprášil ho a pretavil do novej knihy, v ktorej Mata Hari ožila a opäť pritiahla pozornosť dnešnej verejnosti. Druhým dôvodom je fakt, že zomrela bez spravodlivého súdu a dostatočných dôkazov, ako uvádzajú zdroje. Autor pociťoval potrebu túto záhadu rozlúsknuť – hľadal, pýtal sa, študoval, zistil, napísal. Tretím dôvodom (určite nie posledným) môže byť podobizeň samotnej Mata Hari. Videli ste jej najslávnejšiu fotku, kde je zobrazená ako tanečnica s vtákom na hlave? Len málokto by uveril, že tak exotická a výrazná žena na obrázku by mohla byť špiónka.

,,PROFESIA ŠPIÓNKY SA V ROKU 1917 STALA V SPOLOČNOSTI NEPRÍPUSTNOU A ZATRACOVANOU, NO Z MARGARETHY ZELLE UROBILA SVETOVÝ FENOMÉN.“

Celkové dojmy & hodnotenie redakcie

Pútavá obálka v podobe najslávnejšej fotky špiónky + trefný názov knihy + inšpirácia podľa skutočnej udalosti = zaručený úspech. Paulo má od nás veľký palec hore za odvahu, že sa pustil do tak zamotaného prípadu, ako je ten s flirtujúcou a nepoddajnou Holanďankou. Novodobým čitateľom opäť pripomenul jednu z najzaujímavejších žien 20. storočia. Oceňujeme, že sa vyhral s príbehom a dal jeho formu do podoby listov. Pre milovníkov histórie a skutočných životných osudov bude kniha dozaista to pravé orechové, ale…

,,novodobým čitateľom opäť pripomenul jednu z najzaujímavejších žien 20.storočia.“

Ako riadky vyššie napovedajú, od knihy má čitateľ na základe jej celkového vzhľadu vysoké nároky. U nás sa, žiaľ, wow efekt, na aký sme u Coelha zvyknutí, nedostavil. Postava hlavnej hrdinky bola známa už pred samotným vydaním knihy, a tak čitateľ už vopred vedel, ako sa príbeh skončí. Napätie je alfou a omegou väčšiny kníh a Špiónke táto črta jednoducho chýba. Výhodou však je, že kniha nemá veľa strán a čítanie „zmáknete“ pokojne aj za jeden deň.

Naše celkové hodnotenie: 7/10

Brazílsky spisovateľ Paulo Coelho.
Brazílsky spisovateľ Paulo Coelho.