Konečne ste stretli partnera, pre ktorého ste ochotná pokoriť celý svet a založiť si s ním rodinu? Ak ste práve začali uvažovať o bábätku, dôležitá je nielen príprava počas tehotenstva, ale predovšetkým ešte pred samotným otehotnením. Faktory, ktoré ovplyvňujú naše zdravie, ale najmä zdravie dieťaťa, môžete ovplyvniť omnoho skôr, ako vám doktor oznámi radostnú novinu, že čakáte svojho vytúženého potomka.

Je veľmi podstatné dbať na vitalitu, fyzické zdravie, ale aj duševnú pohodu skôr, ako sa o to s partnerom začnete pokúšať. Tehotenstvo je veľký krok v živote ženy a veľkou zmenou pre telo, na ktoré musí byť pripravená.

Často myslíme na to, aké zmeny nám tehotenstvo a bábätko prinesú, ale mali by ste myslieť aj na aktuálny stav, ktorý predchádza oplodneniu. Preto by ste mali byť v čo najlepšej psychickej a fyzickej kondícií, aby ste bábätku poskytli čo najlepší a najzdravší štart do života.

9 bodov, na ktoré by ste mali myslieť predtým, ako poviete bábätku svoje áno:

Pravidelná pohybová aktivita

Či už je to bicyklovanie, korčuľovanie, skupinové cvičenia, fitko, beh alebo len jednoduché cvičenia v domácom prostredí, nezabudnite na fyzickú aktivitu. Tá pripraví vaše telo na jednoduchší a zdravší priebeh tehotenstva. Budete tak silnejšie, pevnejšie a odolnejšie. V cvičeniach pokračujte nielen pred, ale aj po oplodnení.

Skontrolujte si vašu váhu

Ak sa chcete vyhnúť rôznym tehotenským komplikáciám, dbajte na vašu váhu ešte pred otehotnením. Dôležité nie je len to, koľko priberiete počas tehotenstva, ale najmä koľko vážite v čase počatia. Najlepšie je ak sa dostanete na váhu, ktorá je primeraná vášmu veku a výške. Nie je dobré mať podváhu, a tak isto ani zbytočnú nadváhu. Dámy, žiadne nezmyselné diéty ani prehnané napchávanie sa!

Zdravá strava plná vitamínov

Tie by ste mali svojmu telu dodávať nielen počas toho, ako už vo vás bábätko rastie, ale zásobovať telo už oveľa skôr. Snažte sa obmedziť silné dávky kofeínu. Ak neviete prežiť bez rannej kávy, vynechajte aspoň tú poobednú alebo si ju doprajte o niečo slabšiu. Vitamíny si zadovážte najmä v potravinovej forme, ale povolené sú aj tie tabletové. Najviac sa odporúča kyselina listová alebo hlava ústricová. Tú dostanete aj v lekárni, ale jednoduchšie ju telo príjme z vybraných druhov potravín. Kyselinu listovú si doplníte najmä z kuracej alebo morčacej pečienky. Pre vegetariánov sa nachádza vo fazuli, sóji, paradajkách, špenáte, reďkovke alebo citrusoch. Vyhnite sa zbytočným závažným problémom a doprajte si všetky potrebné vitamíny pred a počas prvých mesiacov tehotenstva.

Navštívte lekára

Zistite váš aktuálny zdravotný stav a choďte na všetky potrebné preventívne prehliadky. Spravte si testy navyše, ktoré možno nepatria do bežnej preventívnej prehliadky, a ubezpečte sa, že je naozaj všetko v poriadku. Snažte sa nebrať žiadne nevyhnutné a nepotrebné lieky navyše, ktoré zaťažujú váš žalúdok a celkový organizmus.

Ak máte v rodine históriu vážnejších chorôb, urobte si testy a zistite, akú tendenciu má váš organizmus sa s nimi vysporiadať. Rovnako dbajte aj na svoje zuby a zubné kazy. Tehotenstvo zvyšuje riziko zubných problémov, ktoré môžu tak isto ovplyvniť aj vaše dieťa.

Dbajte na dostatok spánku

Doteraz ste mali väčšinou čas iba na seba, teraz sa budete venovať aj niekomu inému. Zažili ste párty, oslavy, stres zo školy, práce a robotu do neskorých večerných hodín?Pravidelný spánkový režim je pri oplodnení viac ako potrebný! Postupne vynechajte cigarety, drinky, neskoré vychádzky, veľké nároky na samú seba, stres a nervozitu. Doprajte si pokojné, časovo utriedené dni s dostatočným spánkom.

Rozprávajte sa o dieťati s vašim partnerom

Nalaďte svoje telo, ale aj vnútro na príchod dieťaťa. Rozprávajte sa o budúcnosti, o výchove, o vašich predstavách. Ak ste sa o tom doteraz nerozprávali, teraz je ten správny čas prehodnotiť, ako si rozdelíte prácu, domácnosť, výchovu, staranie sa o nový prírastok v rodine.

Názory na tehotenstvo a na výchovu detí sú veľmi dôležitými faktormi, ktoré ovplyvňujú vašu spokojnosť a pohodu. S vašim partnerom sa jednoducho musíte spojiť na približne rovnakú vlnu. Rozdielne predstavy či názory dokážu v tehotenstve alebo v prvých mesiacoch života dieťaťa priniesť len zbytočné starosti a nepokoj navyše.

Dostatočne prekysličujte organizmus

Nielen fyzická aktivita, ale aj prechádzky a pobyt na čerstvom, skutočne čerstvom vzduchu, zásobuje vaše telo dostatkom kyslíka. Zahrňte do vášho časového harmonogramu aj prechádzky v záhradách, parkoch, pri rieke alebo vyberte sa do blízkeho lesa. Prechádzky vás odbremenia od vašich každodenných problémov, navyše si vyčistíte hlavu a dodajú vám novú energiu.

Doprajte si viac výletov a chvíľ s partnerom

Predtým, ako sa dostanete do vyššieho štádia tehotenstva, kedy už bude vo vašom živote veľa obmedzení a predtým, ako dieťa plne zamestná vás oboch… Doprajte si výlety, ktoré vás nabijú endorfínmi, zážitkami a upevnia aj vzťah s vašim partnerom. Všetko sa bude potom točiť okolo vás, vášho bruška a neskôr malého drobca. Vychutnajte si momenty s partnerom, utužujte vašu lásku a zdieľajte radosť.

Vyriešte si vzťahy okolo vás

Ak máte problémy v rodine, s priateľmi, nevyriešené alebo nevypovedané veci, teraz je na ich riešenie tá správna chvíľa. Každé psychické nepohodlie vo vás vplýva nielen na počatie, ale tak isto aj na vývoj dieťaťa, ktoré pod srdcom nosíte.

Snažte sa vyriešiť všetky vzťahy okolo vás, ale aj všetko vo vašom vnútri. Všetko, čo vás trápi a dôležité je naučiť sa mať zdravý vzťah sama so sebou. Naplňte sa spokojnosťou, radosťou, láskou a šťastím, pretože to všetko a ďaleko viac, odovzdávate vášmu dieťatku od prvej chvíle, kedy vo vás začne rásť život.

Zdroj: todaysparent.com | Foto: depositphotos.com, pexels.com