Spánok je dnes problémom u mnohých z nás. Uponáhľaná doba, milión aktivít, chceme toho stihnúť čo najviac, a preto sme presvedčení, že jedna, už naozaj posledná aktivitka pred spaním už predsa nikoho nezabije. Chceme stihnúť všetko, niekedy aj nemožné, často práve na úkor nášho spánku.

Väčšinou sa ľudia rozdeľujú na dva typy: večerné a ranné. Niekomu naozaj vyhovuje pracovať do neskorých nočných hodín a ráno si dlhšie pospať, iní sa cítia večer absolútne nemožne a ráno sú plní energie a kreativity. Najsprávnejšie je, aby každý človek počúval vlastné telo a robil to, čo cíti, že mu najviac vyhovuje.

Z dlhodobého, a predovšetkým zdravotného hľadiska však nie je práve najvhodnejšie riešenie ostávať niekoľko rokov hore do neskorých večerných hodín a zapodievať sa prácou. Zamestnávanie mozgu prácou, alebo inými dôležitými vecami, ho skôr zaťažuje a pred spaním by sme mali robiť presný opak. Dlhé vysedávanie pred obrazovkami notebooku alebo telefónu či neustále nasávanie množstva informácií nám spôsobuje nepokojný a prerušovaný spánok.

Čo by sme mali skutočne robiť tesne pred spaním?

Odpojiť sa od sociálnych sietí a obrazoviek

V súčasnej dobe je akýmsi trendom vlastná a flexibilná pracovná doba. Veľa ľudí pracuje z domu, a práve to je častý dôvod, že nám čas a pracovná doba akosi uteká pomedzi prsty. Čas ovláda ľudí a zabúdame si sami nastaviť a určiť hranicu, dokedy sme ochotní sa zapodievať pracovnými záležitosťami. Zmeňte to a stanovte si priority!

Zvyšok môže počkať aj na druhý deň. Potom sa jednoducho odpojte a venujte sa sebe, rodine, svojim záľubám, robte niečo oddychové, relaxujúce a zabudnite na všetky povinnosti. Dokonca nemyslite ani na to, čo všetko budete musieť vybaviť zajtra. To vyriešite skutočne až zajtra.

Usporiadajte si vaše úlohy a zámery

Ak naozaj patríte medzi nepokojné osoby, ktoré neustále myslia na to, čo ich čaká, skúste to trochu odľahčiť. Vezmite si papier, pero a napíšte si harmonogram na zajtrajší deň. Pustite to z hlavy. To je dôležité. Naplánujte si vaše povinnosti, čo musíte vybaviť, čo chcete stihnúť, papierik odložte a už to viac nerozoberajte. Čím menej myšlienok držíme v hlave, tým menej starostí máme a nechávame tak priestor slobode a kreativite.

Vyjadrite vďačnosť

Kreativite sa medze nekladú. Pred spaním sa poďakujte za všetko, za čo cítite, že sa chcete poďakovať. Za prežitý deň, za zdravie, za všetky pozitívne alebo aj negatívne udalosti, ktoré sa vám v priebehu dňa stali. Pozitívne vás motivujú a posúvajú dopredu, tie negatívne dokážu naučiť a pomôžu nám niečo zmeniť. Buďte spolu s pokorou vďačný za všetko, čo sa vám v živote deje. Spomeňte si na to a jednoducho poďakujte. A nezabudnite ani na seba.

Odpustite

Tak ako je ráno múdrejšie večera, tak aj pokoj vyhráva nad hnevom a rozrušením. Odpustite si za všetko, v čom ste možno v priebehu dnešného dňa zlyhali, možno sa vám nepodarilo všetko na 100 %. Stále sme len ľudia. To znamená, že nie sme dokonalí a robíme chyby. Nielen my, ale aj najbližší, ktorých okolo seba máme. Odpustite iným, odpustite sebe. Nič z toho už nedokážete zmeniť alebo vrátiť späť, preto je zbytočné ak tým aj naďalej zaťažujete svoje vnútro.

Úsmev, hlboký nádych, hlboký výdych a dobrú noc! :)

Zvyčajná, posledná činnosť pred spaním, je umývanie zubov. Pozrite sa na seba do zrkadla, povedzte si obľúbenú motivačnú vetu a usmejte sa. Vneste do seba radosť, pokoj a úsmev. Ľahnite si do postele a zhlboka dýchajte. Najúčinnejší spôsob, ako sa zbaviť posledných myšlienok, ktoré voľne blúdia a voľne sa vytvárajú, je dýchanie. Hlboké a pomalé. Pokojne si v duchu hovorte pri každom nádychu slovo ,,nádych“ a pri každom výdychu slovo ,,výdych“. Upokojíte sa, a predovšetkým upokojíte svoj mozog, pretože ho zamestnáte iba dychom a dvoma jednoduchými slovami. Sladké sny. :)

Foto: pexels.com