Ak bol jedným z vašich tohtoročných predsavzatí čoraz populárnejší, ale o to potrebnejší zdravý životný štýl vedzte, že jednou z jeho neodlúčiteľných súčastí je silný imunitný systém. Zdravie je to, čo by sme si mali najviac ceniť a starať sa oň. Ak si chcete posilniť imunitu, nemusíte do seba pchať vitamíny z lekárne. Skúste ich do tela dostať prírodnou cestou pomocou stravy.

Ovsené vločky

Obsahujú veľké množstvo vlákniny, takže sú skvelým zdrojom na zvýšenie energie a navyše vás zasýtia na dlhšiu dobu. Pomáhajú pri trávení, pri problémoch s vysokým krvným tlakom a keďže obsahujú veľké množstvo prospešných látok, sú výborné ako prevencia voči mnohým chorobám.

Škorica

Škorica pomáha regulovať hladinu cukru v krvi a taktiež je prospešná pri znižovaní ,,zlého” cholesterolu. Aby boli jej účinky viditeľné, jej užívanie si vyžaduje pravidelnosť počas dlhšej doby v menších množstvách.

Med

Patrí medzi prírodné sladidlá. Skladá sa skladá z monosacharidov, ktoré naše telo ľahko využije. Je antioxidant a pre jeho mnoho účinkov sa považuje za „zlepšovač” imunity. Pomáha pri trávení, vysokom krvnom tlaku a je výborným liekom pri prechladnutí.

Čučoriedky

Čučoriedky sú tiež bohaté na antioxidanty, ktoré posilňujú imunitný systém a zabraňujú rôznym infekciám. Výborne ovplyvňujú aj zrak, funkciu svalov a nervov.

Extra tip na raňajky: Z uvedených surovín si uvarte ovsenú kašu. Toto jedlo vás zasýti a nedá sa porovnať so svojimi instantnými variantmi. V menšom hrnci si zmiešajte 30 g ovsených vločiek, 1,5 – 2 dcl mlieka, 50 g čučoriedok (alebo iných lesných plodov) a čajovú lyžičku škorice. Za stáleho miešania privedieme zmes k varu a povaríme až kým nevznikne kašovitá krémová konzistencia. Podávame v miske a s pár kvapkami medu.

2

Orechy

Na dnešnom trhu je dostať orechy od výmyslu sveta, takže si môžete vybrať tie vaše. AK by sme si mali vybrať jedny uvedieme, že mandle sú bohaté na vitamíny E a D. Obsahujú ďalšie prospešné látky, ktoré sa starajú o zdravie srdca a ciev.

Extra tip na desiatu: Namiesto obľúbených presladených müsli tyčiniek či sušienok na skvelé ráno, si do malej nádoby zbaľte 15 ks akýchkoľvek orieškov. Zasýtia vás, dodajú potrené živiny a máte skutočne zdravú a pre telo prospešnú desiatu.

or

Mäso

Je dobrým prirodzeným zdrojom podstatných živín, ktoré naše telo nevyhnutne potrebuje. Mäso je obsahuje bohaté množstvo bielkovín a aminokyselín, ktoré pomáhajú udržiavať telo zdravé. Ideálne je chudé hydinové mäso, no netreba sa báť ani bravčového či červeného. Dôležitá je jeho príprava, vyprážania by ste sa mali absolútne vyhýbať.

Brokolica

Je ideálnou voľbou pri racionálnom stravovaní, taktiež pri budovaní imunity. Okrem toho, že znižuje riziko vzniku rakoviny, naštartuje látkovú výmenu a zlepšuje prácu svalov, nervov i srdca.

Bataty

Sladké zemiaky alebo inak bataty nepatria na Slovensku k tradične konzumovaným potravinám. Prekvapivé je, že do Európy dorazili skôr ako klasické zemiaky. Radia sa k najvýživnejšej zelenine, keďže obsahujú vitamín A, betakarotén, draslík a ďalšie látky, čím pomáhajú pri budovaní imunity. Obsahujú takmer dvakrát toľko vlákniny ako klasické zemiaky, takže určite stoja za ochutnávku.

Extra tip na obed: Aby ste ušetrili čas, mäso a zemiaky môžete upiecť spolu na plechu na papieri. Mäso, napr. kuracie prsia nakrájate na tenšie rezníky, okoreníte a poukladáte na plech. Zemiaky nakrájate na kolieska, okoreníte a vyplníte prázdne miesta na plechu. Brokolicu je najlepšie pripraviť na pare, alebo sa dá skvele udusiť na keramickej panvici, kde nemusíte použiť žiaden olej či tuk.

4

Špenát

Špenát sa radí k najvýživnejším potravinám vôbec.  Je bohatým zdrojom vlákniny, kyseliny listovej, vitamínu A a C. Priaznivo vplýva na organizmus, pokožku, znižuje krvný tlak a má mnohé ďalšie priaznivé účinky.

Extra tip na olovrant: Ak neviete ako pripraviť špenát aby chutil vám či deťom, skúste smoothie. Ide o hustý nápoj z ovocia a zeleniny. Pripravuje sa mixovaním z rôznych druhov surovín podľa toho, čo vám chutí. Je to skvelý spôsob ako do tela dostať potrebnú dennú dávku ovocia a zeleniny. Jeho príprava zaberie len pár minút a môžete si ho pohodlne vziať do práce či do školy.

smoo

Ryby

To, že sú ryby zdravé ste už určite počuli. Obsahujú veľké množstvo omega-3 nenasýtených mastných kyselín, ktoré majú nespočetne veľa blahodarných účinkov na zdravie. Na večeru sú ideálne, obsahujú zdravý tuk, takže sú ľahko stráviteľné

Paradajky

Obsahujú antioxidanty a pôsobia protizápalovo. Znižujú cholesterol v krvi, podporujú tvorbu hemoglobínu, čistia krv a spomaľujú starnutie. Po uvarení sa uvoľňuje lypokén, ktorý ničí voľné radikály.

Extra tip na večeru: Ryby si môžete pokojne upiecť na plechu, alebo podusiť na masle. Šalát z paradajok je skvelou voľbou na večer a ak chcete aby obsahovali viac živín, chvíľu ich povarte a pripravte si z nich omáčku.

6

Autor: Romina