Leto je už nekompromisne tu a vás už opäť chytá panika z nadbytočných kíl? Ak chcete schudnúť a vyformovať si postavu alebo len začať zdravšie žiť, nenaleťte radám tzv. pseudoporadcov na výživu a nechajte si radšej poradiť od skutočných odborníkov. Pre začiatok stačí, ak sa vyhnete týmto nepravdivým radám. :)

 

Mýtus číslo 1 – Vyhýbajte sa tmavému hydinovému mäsu

Ak ste sa niekde dočítali, že pokiaľ chcete schudnúť, je potrebné konzumovať výhradne kuracie či morčacie prsia, ktoré majú podľa „odborníkov“ menšie množstvo tuku ako stehná a krídla, nie je to pravda. Kalorická hodnota a obsah nasýtených mastných kyselín týchto častí hydiny býva často rovnaká a navyše obsahujú viac zinku. Okrem iného je ich výhodou aj to, že pri tepelnej úprave sa nevysušia tak ako prsia, takže si kľudne vychutnajte šťavnatejšie stehienko či krídelko, akurát z nich nezabudnite odstrániť kožu, ktorá má ako jediná vyšší obsah tuku.

Mýtus číslo 2 – Vyhýbajte sa vajciam

V minulosti boli vajcia pre ľudí strašiakom kvôli obsahu cholesterolu a zvyšovaniu hladiny LDL -cholesterolu v krvi, a preto sa im mnohí vyhýbali úplne. Teraz už však vieme, že vaječný žĺtok obsahuje okrem cholesterolu aj jeho antagonistu – lecitín, ktorý zvyšuje hladinu „dobrého“ HDL-cholesterolu v krvi, a tak znižuje riziko kardiovaskulárnych ochorení. Žĺtok taktiež obsahuje cholín, nevyhnutný pre správnu činnosť mozgu, omega-3 mastné kyseliny a vitamín D. Takže pokiaľ nezjete celý kartón vajíčok za týždeň, naozaj sa nemusíte obávať zvýšeného rizika ochorení srdca.

Mýtus číslo 3 – Konzumujte exotické plody kvôli obsahu antioxidantov

Je síce pravda, že také Goji (Kustovnica čínska) alebo Acai obsahujú vysoké množstvá antioxidantov, ale je naozaj nevyhnutné ich kupovať? Vo všeobecnosti platí, že v prípade ovocia by ste mali uprednostniť lokálne a sezónne druhy, takže aj v tomto prípade siahnite radšej po tuzemskom bobuľovom ovocí (jahody, brusnice, čučoriedky a iné), ktoré sú bohatým zdrojom antioxidantov, vitamínov a minerálnych látok, navyše sú lacnejšie a aj nenáročné na vlastné vypestovanie.

Mýtus číslo 4 – Vyhnite sa zemiakom

Je pravdou, že zemiaky sú zdrojom rýchlo stráviteľných sacharidov, ale pokiaľ cvičíte, je to presne to, čo potrebujete. Konzumácia varených zemiakov po cvičení zvýši hladinu inzulínu v krvi, ktorý naženie do svalov aminokyseliny, kreatín a glukózu, čo zabezpečí ich posilnenie a regeneráciu. Zemiaky sú aj zdrojom nevyhnutných živín, ako je vláknina, horčík, draslík a železo, vitamínov skupiny B a vitamínu C. Určite sa však vyhnite hranolkám a zemiakovým lupienkom.

Mýtus číslo 5 – Vypite 2 litre tekutín denne

Dostatočný príjem tekutín je nevyhnutný nielen pre rast svalovej hmoty, ale aj pre celkové zdravie. Množstvo ,,2 litre tekutín” však nie je tak celkom presným číslom, ktorým by ste sa mali striktne riadiť. Minimálny príjem tekutín by totiž mal byť 35 ml na kilogram telesnej hmotnosti, avšak optimálny príjem závisí od mnohých iných faktorov. Sú to hlavne klimatické podmienky a fyzická záťaž. Takže v letnom horúcom počasí, kedy sú aj straty tekutín vyššie, by mal byť príjem tekutín aj 4 litre za deň, prípadne pokiaľ cvičíte či sa nadmerne potíte aj 5 litrov. Najjednoduchším ukazovateľom dostatočného pitného režimu je sledovanie farby moču, ktorá by mala byť svetlo žltá až číra.

Zdroj: Muscle & Fitness | Foto: maxpixel.com