Ak už poznáte triky, ako si privolať sny, posuňte svoje snívanie do vyšších sfér – trénujte takzvané lucidné snívanie. Hovorí sa, že najlepším prechodníkom ku nemu je pre mnohých hrôzostrašná spánková paralýza. Práve táto skúsenosť vás môže poučiť o tom, že nie je všetko také zlé, ako sa spočiatku zdá…

 

Čo je to lucidný sen?

Pri lucidnom snívaní vstupuje vedomie do sna a vy zrazu existujete v akomsi matrixe – môžete v ňom chodiť, všetko zažívať na lepšej úrovni. Dokážete ovládať svoje sny až tak, že si v nich môžete robiť čo len chcete. Zároveň si však uvedomujete, že nejde o realitu.

Pre mnohých ľudí je lucidné snenie možnosťou, ako sa pozrieť do neznámych krajín, zistiť zaujímavé informácie alebo sa stretnúť s ľuďmi, ktorí už nie sú medzi živými. Takisto môže byť takéto snenie určitou terapiou proti nočným morám. Svojmu strachu sa pozriete z očí do očí a nič sa vám nestane, pretože spíte.

Úrovne lucidného snenia:

  1. „vysoká” úroveň: ste si vedomí, že všetko sa deje vo vašej mysli, nič vám nehrozí.
  2. „nižšia” úroveň: vedomie nemusí byť také silné, aby ste si uvedomili, že osoby v sne sú len snové reprezentácie a nič vám nehrozí.

Kedy sa dá lucidne snívať?

Spánok má päť základných fáz a ,,časom na snívanie“ je tá posledná, nazývaná REM (štádium rýchleho pohybu očí). Vtedy je takmer každý sval tela s výnimkou bránice paralyzovaný. Je to všetko pre vašu ochranu, aby ste sa počas spánku nehýbali a nerobili nič z toho, o čom sa vám sníva. Napriek paralýze je to najaktívnejšie štádium, pretože váš mozog pracuje na plné obrátky.

Najdlhšie obdobie snívania zažívate počas poslednej hodiny spánku. Keďže táto fáza REM končí prebudením, z takýchto snov si tiež pamätáte oveľa viac.

Najvhodnejší čas na lucidné snenie je vraj medzi štvrtou až šiestou hodinou ráno. Takže, ak by ste to chceli vyskúšať, dajte si budík na štyri hodiny ráno a znova sa pokúste zaspať. Pre natrénovanie lucidného snenia sú najlepšie šlofíky, pretože hneď, ako zaspíte, dostávate sa do fázy REM. Nevýhodou je, že sa z nich dokážete ľahšie prebudiť.

Ako začať s lucidným snením?

Lucidné sny sa málokedy prihodia spontánne. Väčšinou sú výsledkom vašej snahy, pozostávajúcej zo sústredenia sa a prípravy mysle. Musíte experimentovať, zlepšovať svoj pozorovací talent a byť vytrvalí.

Možno to znie na prvý pohľad jednoducho. Stačí si totiž uvedomiť, že snívate a všetko sa môže začať. Pretože, keď viete, že snívate, môžete tento sen aj ovládať. Prebuďte vo sne svoju vôľu a pomocou nej formujte dej. Využívajte mimoriadne schopnosti a zručnosti, ktoré vo sne máte – prechádzajte cez steny, lietajte, prevteľujte sa, pohybujte vecami na diaľku, pýtajte sa, čo chcete a koho chcete alebo prechádzajte medzi rôznymi realitami.

Ak túžite začať s lucidným snením, mali by ste si osvojiť nasledujúce pravidlá: pamätajte si sny a verte sami v seba a v svoje schopnosti, sústreďte sa na dýchanie a na emócie. Dôležité je tiež, aby ste chodili spať a aj vstávali vždy v tom istom čase a nešli do postele priamo od televízie a počítača.

Ak máte problém s častým zabúdaním snov, skúste si ich hneď po prebudení zapisovať alebo si nastavte budík pol hodinu – hodinu pred časom, keď obvykle vstávate. Hoci vás budík prebudí, vy si potom ešte zdriemnete a s najväčšou pravdepodobnosťou príde i sen, na ktorý si budete dobre pamätať. No i tak si ho zapíšte.

Pri zaznamenávaní príliš nerozmýšľajte, používajte slová, ktoré vám prídu na um ako prvé. Vtedy z vás hovorí podvedomie.

Ako vyzerá lucidný sen?

Lucidný sen začína obvykle ako celkom obyčajný sen. Má však ten rozdiel, že je jasnejší, ostrejší, farebnejší, emotívnejší, ale bez fyzických pocitov. V lucidnom sne si vytvárate magického, priam dokonalého dvojníka, ktorý dokáže všetko to, čo vy, ale má jednu veľkú výhodu – nie je viazaný na fyzickú schránku, čiže pre neho hranice neexistujú. Jeho najväčšou devízou je, že vie putovať v priestore a čase či ovplyvňovať minulosť alebo budúcnosť.

Dej sna býva často dynamický, prežívate rôzne naháňačky, súboje a stretávate aj ľudí, ktorí už nežijú, starších zamladi, dokážete sa rozprávať sa i so zvieratami a rastlinami, predmety a prostredie menia svoju podobu a dokonca aj vy (niekedy ste v takomto sne ako schizofrenik – vystupujete ako dvaja ľudia súčasne). No a po zobudení vo vás zostáva akási nevysvetliteľná eufória alebo hrôza, trvajúca po celý zvyšok dňa…

Techniky k dosiahnutiu lucidného sna

MILD

Skratka reprezentuje mnemotechnickú indukciu lucidného sna a spočíva v stanovení zámeru vášho sna už počas zaspávania. Sústreďte sa na cieľ vášho snívania a možno si ho privoláte.

WILD

Ide o vedomé prerušenie spánku, následné zotrvanie v stave bdelosti približne pol hodinu, počas ktorej sústredíte svoje myšlienky na vedomé snívanie.

Vedomé zaspávanie

Patrí k náročnejším technikám vyvolávania snov. Musíte sa naučiť ovládať si myšlienky aj telo, pretože je potrebné zachovávať si vedomie seba samého a do REM fázy vstupovať s vedomím, že chcete snívať.

Test reality

Každodenné pozorovanie vecí a detailov a uvedomovanie si ich je veľmi dôležité, ak chcete začať s lucidným snením. Začnite kontrolovať takzvané „snové udičky”, aby ste dokázali rozlíšiť sen od reality. Skúste si pomôcť nasledovnými príkladmi:

  1. Keď prechádzate cez dvere, položte si otázku, či snívate alebo bdiete.

2. Preskúmajte priestor okolo seba a hľadajte nábytok a predmety, ktoré nie sú na svojom mieste alebo ľudí, ktorí sa správajú neobvykle.

3. Každé hodiny, ktoré vidíte, kontrolujte aj dvakrát alebo trikrát. Viete jasne prečítať ciferník? Dáva vám čas zmysel?

4. Keď vidíte knihu, noviny alebo nápisy, pozorne ich preskúmajte. Nemení sa obsah? Keď ho prečítate niekoľkokrát, je text stále rovnaký?

5. Budík občas nechajte zvoniť i cez deň.

6. Aby ste určili, či snívate alebo nie, pokúste sa urobiť niečo jednoduché, ale nemožné (lietanie, prestrčenie ruky cez pevný predmet…)

Ďalšie rady

Ak si budete pravidelne zapisovať sny, pri ich spätnom čítaní zistíte, že niektoré obrazy a udalosti sa vám často opakujú. Stanú sa pre vás akýmisi udičkami, pri ktorých automaticky začnete testovať, či snívate alebo nie. Pozorne počúvajte osoby, ktoré vystupujú vo vašich snoch. Môžu sa pre vás stať zdrojom poznania. Rozhodne neskúšajte neustále meniť sny, splývať s predmetmi a nikdy ničomu nevenujte prílišnú pozornosť. A rozhodne si nikdy neželajte, že niekde chcete zostať, mohli by ste tým ohroziť svoju energiu.

Na zachovanie lucidného vedomia v sne je potrebné naučiť sa ovládať svoje emócie. Ostaňte pokojní a nepodliehajte prílišnému nadšeniu, nechajte sa len unášať snom. Ak chcete predísť predčasnému ukončeniu takéhoto sna, skúste sa čo najrýchlejšie pozrieť na zem, sústrediť sa len na ňu a potom sa pozrieť na svoje ruky.

Foto: newscientist.com

Som mladá žurnalistka, ktorej hlavnou životnou náplňou a zmyslom je písanie. Okrem toho rada čítam, cestujem a venujem sa atletike. Svojimi článkami sa snažím prinútiť čitateľov zamyslieť sa nad určitými problémami, ale rovnako tak ich i rozosmiať :)

KOMENTÁRE

Please enter your comment!
Please enter your name here