Ráno, ledva čo vstanete z postele a ešte so zalepenými očami pozriete na displej svojho smartfónu, dostanete miesto teplej kávy studenú sprchu v podobe porcie negatív. Koho zabilo, koho nechal frajer, kde je najväčšia kriminalita. Možno aj vám spoločnosť píli uši o dôležitosti pozitívneho myslenia. Avšak pozor, vedci zistili, že nejde len o bohapustý blábol ezoterikov!

Možno vás neprekvapí fakt, že ľudia sú prirodzene nastavení na negatívnu vlnu. Kedysi to bolo pre naše prežitie viac než kľúčové, pretože nám to pomáhalo vyhnúť sa nebezpečenstvu. Malo to svoj zmysel, veď negatívny hundroš prežil častejšie než optimista, ktorý sa nebál mamutov. Z toho vyplýva, že náš mozog sa vyvíjal tak, aby sa viac zameriaval na negatívne podnety, pretože tie znamenali potenciálne nebezpečenstvo. Toto nastavenie nám, žiaľ, ostalo, čo však pre nás v modernom svete nie je bohviečo. Negatívnym myslením sa zaoberá viacero štúdií. Hovoria napríklad o tom, že v tvári rozoznáme omnoho ľahšie negatívne výrazy než tie pozitívnejšie.

Ako to funguje?

Byť optimistami nás stojí určitú námahu, pretože na vyvolanie a uschovanie pozitívnych skúseností do krátkodobej pamäte potrebujeme niekoľko sekúnd, ba dokonca minút. Keď zažijeme niečo dobré, alebo na pozitívne skúsenosti spomíname, mali by sme sa na danú myšlienku aspoň chvíľu sústrediť. Bohužiaľ, negatívne myslenie nám „ide“ omnoho jednoduchšie, pretože je spojené s fungovaním amygdaly, ktorá využíva až dve tretiny neurónov len na vyhľadávanie negatívnych podnetov v okolí.

Čo z toho vyplýva?

Byť ostražitá nikdy nie je na škodu. V súčasnosti nám to pomáha nenaletieť podvodníkom či rýchlo zareagovať v stresových situáciách. Z dlhodobého hľadiska nás však negatívne myslenie vysiľuje a žiadnou výhrou nie je ani pre naše zdravie. Má nepriaznivý dopad na štruktúry v mozgu, ktoré ovplyvňujú emócie a pamäť. Čo to vlastne znamená?

Ak ste stále naladené na negatívnu vlnu, amygdala sa zvykne aktivovať aj pri najmenšom negatívnom podnete a bude reagovať rovnako intenzívne, akoby išlo o život a nie banalitu. Podľa štúdií sa v tomto prípade zvyšuje hladina hormónu kortizolu, ktorý negatívne pôsobí na funkciu ostatných hormónov, metabolizmus a podobne.

Môžeme zabrániť negatívnemu mysleniu?

Málokto z nás berie do úvahy výraznú silu podvedomia, no práve to má na náš život výrazný vplyv. Máme nástroje proti negatívnemu mysleniu, môžeme sa naučiť meditovať, cvičiť jógu, čítať, behať či jednoducho sa len sústrediť na prítomný okamih.

Foto: unsplash.com, pixabay.com

AK SA VÁM ČLÁNOK PÁČIL, PODPORTE HO:
Michaela G.
Som odchovaná na poctivej oravskej slanine, no presadila som sa k Nitre. Písanie ma fascinovalo od detských čias Brava, som autorkou ženských románov.:-)