Ešte donedávna boli tehotné ženy vedené k tomu, aby obmedzili, ba dokonca aby  úplne vylúčili cvičenie zo svojho denného plánu. Dnes je tomu však úplne inak. Je teda cvičenie počas tehotenstva pre budúce mamičky vhodné?

 

Cvičenie v tehotenstve

Ste pripravené vyskúšať svoje schopnosti? V tom prípade sa obráťte na fitnes trénerov a lekárov, ktorí vám odpovedia na otázky, týkajúce sa zvládnuteľnej záťaže počas tehotenstva.

,,Ženy potrebujú byť počas tehotenstva fyzicky aktívne. Cvičenie prináša výhody, ktoré do veľkej miery prispievajú k lepšiemu priebehu tehotenstva a tiež zlepšujú samotný pôrod,“ tvrdí Laura Riley, odborníčka na rizikové tehotenstvo.

fit

Samozrejme, skôr než začnete s nejakou formou cvičenia, poraďte sa so svojím lekárom. Faktom ale zostáva, že niektoré ženy, pochopiteľne, nebudú môcť vykonávať počas tehotenstva namáhavejšie úkony z dôvodu špecifických podmienok alebo komplikácií.

Tepová frekvencia

Mnoho odborníkov tvrdí, že tepová frekvencia by pri cvičení počas tehotenstva nikdy nemala stúpnuť nad 130. Ide však o mýtus, ktorý neustále straší ženy v očakávaní dieťatka. Neexistuje však presne stanovená tepová frekvencia, ktorá by určovala hranicu, nad ktorú by ste sa v žiadnom prípade nemali dostať. Podľa Laury Riley tento mýtus o cvičení v tehotenstve stále ostáva v povedomí ľudí, a len ťažko sa vyvracia. ,,Meradlo, ktoré určuje ako, a či vôbec cvičiť, je založené na tom, ako sa konkrétna žena cíti,” hovorí Farel Hruška, certifikovaný fitness tréner.

Brušáky

Ide o mýtus! Nielenže sú brušáky vhodné, no majú aj celý rad výhod. ,,Vaše brušné svaly a celý váš trup, vrátane panvy, by sa mali posilňovať po celú dobu tehotenstva. Cvičenie zlepší priebeh gravidity, ale tiež samotný pôrod a zotavenie sa po ňom,“ hovorí Sue Flemingová, certifikovaná fitness inštruktorka.

Beh

Ak ste boli pred otehotnením vášnivé bežkyne, potešíme vás, v behu môžete pokojne pokračovať. Odborníci tvrdia, že základom je počúvať svoje telo. Je ale nutné si uvedomiť, že s narastajúcou dĺžkou tehotenstva je potrebné záťaž postupne znižovať.

Ohrozenie pre dieťa

Mnoho ľudí sa prikláňa k názoru, že cvičením počas tehotenstva ženy obmedzia svojmu dieťaťu príjem živín, a tým ohrozia aj jeho správny vývin. Ide však o mýtus! ,,Skutočnosťou je, že vaše dieťa dostane to, čo potrebuje. Preukázalo sa, že deti cvičiacich matiek sa rodia štíhlejšie, no vplyv na ich orgány pohyb nemal. Takže sa rozhodne nebojte cvičiť,” hovorí Riley.

Ak ste sa však nikdy predtým ,,nehýbali” a myslíte, že začať počas gravidity je neskoro, mýlite sa. Samozrejme, nebudete dosahovať výsledky ako vrcholoví športovci, no druhý stav pre vás nemusí znamenať, že nasledujúcich deväť mesiacov strávite na gauči. Verte, že už ľahšia pohybová aktivita, akou je napríklad prechádzka či plávanie, môžu urobiť zázraky. Nielenže sa budete cítiť lepšie, ale môžete sa zbaviť únavy či naopak nespavosti. ,,Desať minút denne je skvelý začiatok. Postupne to môže byť desať minút dvakrát denne. Uvidíte, že už len „menšie“ cvičenia budú mať pre vás i vaše telo blahodárne účinky,“ hovorí Flemingová.

Foto: flickr.com | Autor: Romana

Rôzni
Táto redaktorka ešte nemá svoj redaktorský účet, pretože píše jeden zo svojich prvých článkov. Ale čoskoro... :)